Categorie: Workshop improvements

Soldeer Werkbank

In mijn nieuwe lab had ik een bureau  / werkbank nodig. De werkbank van de oude werkplaats zat vast aan de muur en was veel te klein. Dit gaf me 2 opties: een werkbank kopen of een werkbank bouwen. Na veel zoeken, heb ik niet exact kunnen vinden wat ik zocht. Ofwel was het formaat niet goed, ofwel was het veel te duur ofwel allebei. Daarom was de enigste optie om zelf wat te bouwen.

Eerst heb ik een tekening gemaakt van hoe ik het frame wil bouwen:

Om dit project te maken heb ik enkele lelijke plafondbomen die in de living groeide geoogst.

Deze heb ik met de tafelzaag aan 3 kanten afgezaagd, zodat deze terug mooi vierkant waren en de lijm eraf was.

Dit leverde deze stapel balken op:

Om deze te verbinden heb ik pen en gat verbindingen gebruikt in combinatie met houtlijm.

Testje zonder lijm:

Nadat alles paste kon ik het in elkaar lijmen. Maar omdat het formaat echter nogal groot was en ik niet genoeg klemmen had heb ik dit in delen moeten doen. 1 sectie per keer.

Sectie1:

Sectie 2:

Sectie 3:

Sectie 4:

Testje zonder lijm van het voorste deel:

Zijstuk gelijmd:

Complete bureau gelijmd:

In primer gezet:

Blauw geverfd:

Hierna heb ik het blad en de schappen gemaakt. De schappen komen op inhaakbare plankdragers te hangen:

Bureau op zijn plaats:

Na een paar weken kwam ik een advertentie tegen voor een gratis bureau met stalen schuiven aan beide kanten. Deze heb ik opgehaald, helemaal uit elkaar gehaald en de schuivenblokken zwart geverfd. Deze heb ik hierna onder de bureau geschroefd. (Niet op de rommel letten, de werktafel is hier al een tijdje in gebruik).

In het volgende deel van dit project maak ik de LED verlichting.

Afvoer pomp sturing

Mijn nieuwe werkplaats is in mijn kelder. Voor de wasplaats is dit een groot nadeel, aangezien dit onder het riool niveau zit. Om toch het water af te kunnen voeren moet het opgepompt worden. Ik had nog een paar pompen van oude wasmachines liggen en ben hier mee aan het experimenteren gegaan.

Om het voor de pomp makkelijker te maken heb ik het hoogteverschil kleiner gemaakt. Hierdoor is het water makkelijker omhoog te krijgen (en wordt mijn rug gespaard door niet krom te moeten staan). Hiervoor heb ik een frame onder het meubel gebouwd om alles 20 cm te verhogen.
Frame

Normaal zit er een sifon op de afvoer vlak onder de wasbak. Dit stuk heb ik er uit gehaald zodat de buis direct naar de pomp kan.

Aan de kant van de pomp gaat de buis een stukje naar beneden om de terugslagklep beter te laten werken (foto verder naar onder op deze pagina). Hierdoor kan de sensor ook hoger gemonteerd worden dan het laagste punt. Dit is nodig aangezien de pomp het water niet volledig uit de buizen krijgt. Het water in de buis geeft anders false triggers.

Dit betekent wel dat de pomp langer moet werken dan wanneer de sensor niks meer detecteert. Hiervoor heb ik een kastje gemaakt met een timer. Dit heb ik gemaakt op basis van een Siemens LOGO De tijd is instelbaar met een draaischakelaar, deze is verbonden met verschillende ingangen van de LOGO.

De pomp:

De timer:

Het programma in de LOGO!:

Om het water in de buis te detecteren heb ik een E2K-L26MC1 capacitieve sensor van Omron gebruikt. Deze sensor kan rond de buis geklemd worden zodat deze niet in contact komt met het water.
De sensor kan het goedkoopst gevonden worden op AliExpress.com: – Omron Level Sensor E2K-L26MC1 (Klikbare Link)

Deze sensor heeft een NPN uitgang, terwijl de LOGO gemaakt is voor PNP sensoren. Dit heb ik opgelost met een 10K pull-up weerstand tussen de sensor out en de +24V. Hierna moet de ingang in de LOGO geïnverteerd worden om correct te werken (B17 in het programma hierboven).

Foto van de timer en sensor geïnstalleerd:

New soldering iron

The past few years I did my soldering with a Aoyue 936 and a Velleman vts25, but the Aoyue was underpowered and the Velleman needed a new tip every few months and isn’t temperature controlled.

So it was time to buy a new one. I decided it would be a Weller WS81. There was an action to get it with a free dry cleaning station, so I got that too.

Wire tugged away.

Updating my network

I was using my network more intensely to transfer files the last weeks. And I got tired of waiting, so it was time to update my network. So I ordered a new switch and router from de-computershop.be, and today they arrived :).

My old “fast ethernet” 100Mbit/s equipment:

Linsys WR454GL 4 port router
D-Link DES-1005D 5 port switch

My new “Gigabit” 1000Mbit/s equipment:

Linsys E2000 4 port router

Cisco SD2005-G2 5 port switch

The new gear is working great, the only downside is that you need to install a config program on the pc to config the router. It has a build in web interface, but it doesn’t cover all the settings :s.

Isolating the wall

Now its cold outside again my wall underneath my desk started to get to cold (so I got cold feet). When I looked in the attic I found a nice sheet of isolation and decided to isolate the wall.

Before:

The plates are attached with double-sided tape:

First plate on the wall:

Finished:

The result: warm feet 🙂 (and probably less heating costs)